fbpx

משחקי דמיון לילדים

משחקי דמיון לילדים 

והיתרונות שלהם…

משחקי דמיון לילדים בגילאי 3 ומעלה

אריאלה ברנס

כשהייתי קטנה, רבות היו הפעמים בהן שמעתי את המשפט " תפסיקי לעשות הצגות " !

כמה שנאתי את המשפט הזה. כי הבנתי שהכוונה האמיתית הייתה שאני "עושה דרמות". אז האם זה מפתיע שהמשפט הזה, שליווה אותי כל כך הרבה שנים, התגשם, והיום אני מחזאית של הצגות ילדים? מה בא קודם ההצגה או הדרמה? כי אם להיות כנה – אני בהחלט מבינה למה הופנה אליי המשפט הזה.

כל שנות ילדותי הייתי משחקת בבובות, בהעמדות פנים ואפילו בכפיות ומזלגות. (הייתי מעמידה פנים שהסכו"מ מקיים ועידה כדי להחליט האם האות כ' במילה סכו"מ שייכת לכפית או לכף. הויכוח ברור, וההחלטה לבסוף הושגה).

לאחרונה קראתי מחקר לגבי משחקי דמיון אצל ילדים והתגלה, באופן חד משמעי, שמשחקי דמיון מעצימים הצלחות אקדמיות אצל ילדים.

בתרגום חופשי, כך היה כתוב:

ילדים באופן טבעי אוהבים לשחק במשחקי דמיון והעמדות פנים. מחקרים חדשים מגלים שניתן וכדאי להשתמש במשחקי דמיון על מנת להכין ילדים לבתי ספר ולחיים בכלל. בכמה מחקרים שנעשו בנושא, אימן צוות מחקר – הורים, מורים ומטפלים, במשחקי העמדות פנים, שכללו שיעורים שמלמדים מספרים, צבעים, צורות, מילים להגיה וקריאה. המחקרים הראו שהילדים ששיחקו עם המבוגר האחראי במשחקי דמיון הרוויחו יכולות גבוהות במוכנות ובהשתלבות חברתית לעומת הקבוצה השנייה שבה המבוגרים האחראים לא למדו את שיטות משחקי הדמיון. משחקי הדמיון טובים גם למבוגר  מפני שזה מערב אותנו בשלבי ההתפתחות של הילד/ה.

(תורגם ממאמר: https://www.apa.org/research/action/play)

 

משחקי דמיון לילדים, דוגמאות

1. משחקי פנטומימה

דקה אחת להציג פעולה בעזרת פנטומימה ושותפכם למשחק צריך לנחש מהי הפעולה. אפשר להתחיל מפעולות פשוטות כמו: לאכול, לשתות, לקרוא, לנקות. ברגע שהילד/ה מבין את המשחק גם הוא יוכל לעשות תנועות ועליכם/ו יהיה לנחש מהי הפעולה. לאחר שההבנה הבסיסית של המשחק מושרשת ניתן להרכיב סיפורים קצרים ומשעשעים. או לנסות להציג שם של סרט, הצגה או דמות שהילד/ה מכיר/ה.

2. משחקי תפקידים

אני נוהגת לשחק עם בני בן ה- 3 משחקי תפקידים. פעם אנחנו נניג'ות ופעם פיראטים בים. אחד הרגעים המצחיקים שהיו במשחק הזה היה כשכל אחד קיבל את תפקיד האחר. הפעוט שלי הפך להיות אימא, ואילו אני הפכתי להיות הוא. זאת בהחלט דרך מפכחת לשמוע איך הפעוט מחקה אותנו ואיך אנחנו נראים בעיניו. משחקי תפקידים נוספים יכולים להיות גם: גננת בגן, רופא בבית חולים ועוד… בזמן המשחק ניתן לשאול שאלות, לדוגמא: אם משחקים בבית חולים אז אפשר לשאול את הילד איך לדעתו החולה מרגיש? מה ישפר את מצב רוחו? המשחק הזה מאפשר לילד/ה לחקור את מנעד הרגשות ולתת להם פירוש וביטוי.

3. סיפור מוכר עם סוף אחר

ספרו סיפור שהילד/ה מכיר/ה ותנסו יחד למצוא לסיפור סוף אחר.

4. "להיות מבוגר" 

שמרו כרטיסי אשראי ישנים, ארנק (עם כסף ישן או חדש), כרטיסי ביקור, פנקסים ואפילו סלולארי ישן ושימו הכל "בתיק מבוגרים". התחילו משחק שבו אתם המוכרים והילד/ה הוא הצרכן (או להפך). באיזה חנות אתם נמצאים? האם אתם מוכרים נחמדים? האם המוצרים יקרים? הילד/ה ייקנה מכם את המוצרים וגם יילמד עלות ואולי אפילו מספרים.

5. תמציאו ביחד הצגה

תחשבו על רעיון ומכאן תמשיכו כאילו אתם מגלגלים רעיון להצגה אמתית. אני מציעה לכם לבוא מוכנים למשחק הזה כדי שהוא יהיה מהנה באופן מירבי. תחשבו על סיפור קצר, פשוט, אבל עם התחלה, אמצע וסוף. לדוגמא: "לדרקון הכתום לכדו את האש, ועכשיו כל פעם שהוא שואג עשן יוצא. הדרקון הכתום וזיקי הזיקית יוצאים לחפש את חוטף האש הנורא ולהחזיר את הלהבה לגרונו של הדרקון הכתום" . (אל תשפטו, זאת סתם הייתה דוגמא).

6. תמציאו ביחד מוצר מעניין

מה המוצר שנמציא? (יכול להיות דמיוני לחלוטין כמו כדור לוכד עננים, או משהו עתידני כמו דלק שאינו מתכלה) מה תקציב שצריך לעסק? האם צריך ללכת לבנק? אולי אחד מכם יכול להיות הבנקאי. איפה יהיה העסק? איך הוא ייראה? באיזה צבע תצבעו את הקירות? מי יעבוד אתכם/עבורכם? מי ייקנה את המוצר? מי יודע… אולי תעלו על איזה רעיון גאוני יחד (:

7. ואם כבר מוצר, אפשר גם פרסומת…

צלמו סרטון קצר שמפרסם משהו. אם תמיד נראה לך שאת/ה קופירייטר מבוזבז, אז זה הזמן להוכיח את זה.

משחקי דמיון והעמדות פנים חשובים להתפתחותם של הילדים שלנו. המשחקים מלמדים תקשורת, הבעה, יצירתיות ומשפרים את היכולות החברתיות והמחשבתיות. מומלץ ולא עולה כלום – רק זמן.

לרעיונות נוספים, סיפורים, הצגות ושאר מתנות לחצו על הקישור הבא : 

מתנה בקטנה מתיאטרון חוצפה קטנה

עוץ לי גוץ לי בת הטוחן והגמדון
הצגת פורים לילדים של תיאטרון חוצפה קטננה

לפרטים עלינו ועל הפעלת יום ההולדת שלנו אתם מוזמנים לשוטט באתר, או להגיע ישירות לדף הההפעלות שלנו

(הכיתוב מנוסח בלשון זכר אבל מתייחס באהבה לכל המינים)

דילוג לתוכן